søndag den 21. august 2011


Fyn rundt på 3 dage.


Tøt lærte jeg at kende på fisketipsen for 3 år siden, jeg havde da fisket med garn alt, alt for længe, og dette "one man show" var ved at blive kedeligt, jeg trængte til nye jagtmarker, og en spontan makker, der havde lysten og energien, til at prøve fiskeriet på en anden måde, for jeg ville gerne prøve forskellige fiskeformer, rundt om i Danmark.
Tøt var med på den værste, for han ville bare fiske, højt på min ønskeliste var ønsket om at tage på flerdagesture,det nåede vi bla. sidste år, med Køge bugt.
Det blev en drønene succes, som vi kan takke Frits for.
Det er bare dejligt at gi sig selv lov at være barn igen.
Et andet ønske var Fyn rundt, det er blevet nævnt igen og igen, så da vinden lagde sig i 3 dage , 31 juli 1 og 2 aug, blev turen aftalt fra den ene dag til den anden.

Dag 1   31 aug  2011

Båden blev sat i vandet i Nyborg kl 11, og da vinden var i N, sejlede vi sønden om.
 vinden var ved at lægge sig da vi passerede Lundeborg, 4200 omdr og 16 mil i timen, giver et forbrug på 150 kr fra Nyborg, til Svendborg.
Vi nød naturen i det smukke Skårup sund, man skal virkelig være kendt, for at følge renden, og man skal huske stængerne, når man passerer Thurødæmningen!



En optankning, og et kanonhug under broen, og vi sejlede videre, vi nåede den lille ø Svelmø, en lille ø man kan vade ud til, hmmm, jeg skønnede at vi kunne gå igennem i Rydsen, jeg fik ret, næsten!

Her passer Tøt på stenene, altså dem på det 40 cm lave vand, Det havde ikke gået uden Tøt på fordækket, for på denne måde reddede vi ca 10 cm ,ørrederne slog i det klare vand, mens vi stille gled ud mod det dybere.
Tøt foreslog flere steder, lidt fiskeri efter flade, det blev kun til 2 forkølede issinger,der blev sluppet fri igen.
Fuld skrue og vi nærmede os Assens, en dyb rende skulle lige prøves,og minsanten, om ikke der snart sprællede 8 fuldfede skrubber på dækket, vi sluttede dagen i Assens havn, med pølser og kartoffelsalat.

                                   Skrubber taget udenfor Assens havn!
 
                                                                                      
11 timer i solen!

                                             En dejlig dag at mindes. 
Vi var ganske enkelt for trætte til at stege skrubber, menuen stod derfor pølser
og kartoffelsalat, kom vist til at sige; rart med et spritapperat ombord!
Kort tid efter var freden genoprettet, det var jo ikke Tøt jeg mente, men dette lille praktiske sæt, vi spistemens solen sidste stråler forsvandt i horisonten.
Et hurtigt bad, og til køjs, det ville blive rart med et par timer på øjet, meeeen jeg skulle blive klogere:
Dag 2
6 timer senere med en halv madres i hvert øre!

En længere traveture med tomme benzindunke, og vi var klar til at fortsætte, det var blæst en del op om natten, og små hvide bølger mødte os uden for havnen, planen var at nå Fænø kalv i lillebælt og lave vores middagsmad, hvad jeg ikke lige havde tænkt på, var at Tøt kun spiser en gang i døgnet, kl ca 1900,
så Fænø kalv blev rundet med Tøt i skippersædet og håndtaget i bund: ca 25 mil/t.
25 digestivekiks senere nåede vi middelfart hvor Tøt vidste hvor der var makrel, og ganske rigtigt, dårligt vat den lille 100 gr med sildeforfang nået bunden før der var bid, igen fik han ret, makrel er nogen iltre fætre at få på krogen, og er der 4-5 på, og de vil hver sin retning, ja så spiser man ikke flere digestivekiks.
23 makrel senere:
Heldigvis var hjælpen (Svend) i nærheden, hjælpsom som han er fyldte han benzindunken, og fik makrellerne med hjem til fryseren.
   
Nå skal vi prøve at nå Æbleø, spurgte Tøt, jo lad os det svarede jeg og spændte livremmen ind, og to et par digestive, undervejs tog vi et par drev ved slæbestedet i strib, 6 makrel og aftensmaden var i hus.

vinden havde lagt sig og havblikket der stort set havde fulgt os halvvejs rundt om Fyn, gjorde turen til en uforglemmelig oplevelse.
Timer senere dukkede Æbelø frem af varmedisen, vandet var spejlglat, vi nød fiskenes ringen, mågernes skrig og beundrede marsvin og edderfugle som vi havde på nærmeste hold.
Lodderne blev sat, stængerne spændt op, og vi sejlede stille og roligt rundt om Æbelø,vi nød turen, trods vi måtte stoppe fiskeriet grundet for meget skidt i vandet.
Varmen blev næsten uudholdelig, og vi blev mere og mere svedne,: rigtige mænd bruger ikke solcreme! udbrød Tøt, min lille hånd kom tom tilbage fra tasken, og bortset fra min maves rumlen led jeg i stilhed.
På turen ind til Odense fjord, passerede vi Mesinge, et lavvandet område med2-4 fods dybde flere km ud i havet, spændende var det at nærstudere livet i det klare vand.
Vi nåede Gabet, Enebærodde ved Odense fjord, og holdt en kort rådslagning,
hmmmm, fiske lidt efter rødspætter og flade, eller stedets berømte mange hø, overnatte herude og tanke op dagen efter, eller det dårligste: fuld speed rundt om Fyns hoved og nå Kerteminde og overnatte.
Det var ved at blive aften, og Tøt startede resolut mercuryen op, lagde gashåndtaget ned, 1 time og 20 min senere gled vi ind i Kerteminde havn, forbrug ca 22 liter.






Mørket faldt på,så mens Tøt kogte de grillede makrel i staniol, og jeg kogte kartofler og lavede Hollænderdaicesovs med melboller, vendte vi dagens oplevelser, et par kolde øl fuldendte dagen.
Et langt bad, og ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ



Dag 3
Måske var det øllet, eller de kogte makrel, Tøt fik jeg ihvertfald vækket, da jeg væltede rundt inde i den trange kabine, sådan en Ryds er ikke designet til et kvart tons mandfolk, og slet ikke hvis de forsøger at komme på toilettet i nær fremtid.
Det lykkedes endda at huske koden til toiletdøren, Siddende i båden kl 0400 om morgenen, spise degestivekiks og se dagens fødsel,omgivet af springende hø,skrigende måger og snadrende ænder, er totalt afstressende.
Tot, der var gået på toilettet, skulle jeg først se flere timer senere, han var kommet til at hvile hovedet imod toiletdøren, og var faldet i søvn.
Indrømmet, havluft giver en naturlig træthed.
Imens jeg sad alene i havnen, begyndte det at blæse op, samtidig kom tågen rullende og varslede problemer for den kommende dag.
Tøt ville til Romsø at fiske, jeg ville ikke, ihvertfald ikke førend jeg havde set vejrudsigten, store hvide toppe,ja så skal jeg ihvertfald ikke ud i ukendt farvand.
En kop kaffe med brød og smørkage, og vejrudsigten blev studeret, 8 meter fra sydøst ved Romsø, vindstille ved Nyborg.
På vej til Nyborg lagde vinden sig totalt, og kursen blev sat mod Sprogø, og inden længe sprællede de første af ialt 30 skrubber på dækket.
og solen bagte ubønhørligt på os, og rigtige mænd bruger jo ikke solcreme!
vel Tøt ?




På turen ind til Nyborg blev de sidste orm brugt på nogle af de gamle pladser,kl var blevet 1630 da telefonen brød stilheden; velkommen hjem drenge , lød Maries stemme, så er der mad!
1 time senere var Tøts digestivekiks, byttet ud med den mest møre oksesteg man kunne tænke sig.
Hvor var jeg egenligt et heldigt menneske, tænkte jeg, imens sovsen drev ned af Tøts og mine svedne kinder,ikke nok med at have den bedste kammerat jeg kunne ønske mig, jeg havde også en søn og hustru hvis lige ikke findes.
Summa sumarum:
29 makrel, 38 skrubber, 100 l benzin og 3 dage jeg nok aldrig glemmer.
Tak, Tøt, Mari og Mikkel

2 kommentarer: